Page 33 - CMK Görevlendirmeleri İçin Uygulamada Rehber El Kitabı
P. 33
CMK GÖREVLENDİRMELERİ İÇİN UYGULAMADA REHBER EL KİTABI
Polisin görevli olması, bir direnişle karşılaşması, amacının
bu direnişi kırmak olması ve zor kullanmanın ölçülü olması halin-
de kanuna uygunluktan bahsedilebilir.
iii. Zor kullanma orantılı mıdır; ölçülü müdür?
Zor kullanma ölçülü değilse şüpheliye yapılan müdahale
ile Anayasa’nın 17. maddesi ihlal edilmiş olabileceği ve neticede
TCK’nin 94. maddesine göre işkence suçu oluşabileceğini unut-
mayınız.
Her ne olursa olsun, özgürlüğü kısıtlanan bir kişi nezdinde,
bu kişinin tutumu tam olarak gerekli kılmadıkça, fiziksel güç
kullanılması, insan onurunu kıracak ve kural olarak Anayasanın
17. maddesinin üçüncü fıkrasını ihlal edecektir (AYM, Cezmi
Demir ve diğerleri, B. No: 2013/293, 17/7/2014).
İşkence yasağı, demokratik toplum değerleri ile ilgilidir.
Bu nedenle, bu yasağa asla istisna getirilemez. Hiçbir tehlike-
nin işkence yasağını askıya alınmasına imkan verilmeyecektir
(AİHM, Selmouni/Fransa [BD], B. No: 25803/94, 28/7/1999;
AİHM, Chahal/Birleşik Krallık, B. No: 22414/93, 15/11/1996;
AİHM, Gäfgen/Almanya [BD], B. No: 22978/05, 1/6/2010).
iv. Zor kullanma aşamalı olarak mı uygulanmıştır?
PVSK m.16 uyarınca zor kullanma yetkisi kapsamında di-
renmenin mahiyeti ve derecesine göre ve direnenleri etkisiz hale
getirecek şekilde kademeli olarak artan nispette bedenî kuvvet,
maddî güç ve kanunî şartları gerçekleştiğinde silah kullanılabilir.
32