Page 179 - Diyarbakır Barosu İstanbul Protokolü
P. 179
slK KARŞlLAşlLAN soRULAR
ğertendirmeyi yapan p5ikiyatristtir. P5ikometrik testtefin kuttanltlp kultanıt-
mayacağlnl belirLeyecek olan ya[nlzca psikiyatristin kLinik temetli ihtiyacldır.
35. Ruhsat bulguıar somut- detia nitetjğinde lnidir?
Psikiyatri, psikotoji bi[iminin bitimset otup otmadlğl, obiektif otup otmadlğı
tartlşmasl çok eskimiş ve aşlLmlş bif tartlşmadlr. Gerekti ve yeterti bir bi-
çimde gerçekteştariLen bir ruhsaL değerLendirme objektif bir tlbbi değerlen-
dirmedir. Ruh5aI buL9uLar hiçbir fizikset butqu olmadlğlnda biLe somut detit
nitetiğindedir.
36. Ayİlntıtl ruhsat değertendirmede mutleka 'Geneı Adli Muayene for-
ınu'nun eki olan 'P§ikiyat.i değertendirme/prikiyat.i konrülta§yonu' formu
mu kuıtanItmat|?
'Psikiyatri değerlendirme/psikiyatri kon5üLtasyonı]'formu bir pratisyen hekı
min ku[[anlml açin zor olabalir. Ku[[anabi[iyorsanlz onu kullanln, ancak ken,
dinizi o formu doldurmakta iL9iti rahat hissetmiyorsanlz luhsaI değerlendir,
meyı o slra ve düzen içinde yazmanlz zoaun[u değit, Önemti otan tüm ruhsat
yaklnma, betirti Ve bulgulan tüm aynntt[arı i[e (semptom içerikLeri, ne zaman
ortaya çlktlğı, kişlnin görünümü, vücut postürü Ve davranlş[anndaki değişim-
[eri, örn. Kekelemenin eL titremesinin ortaya çlktlğl antar, fizyolojik tepkite-
rindeki daLgaLanmatar. vb.) bir bütünlük içinde kaydetmeniz yeter(i ola.aktlr.
{Klsaca: Eğer doLdurabiIiyorsanlz, onu doldurun; do[duramlyorsanlz kendiniz
ahşlk olduğunuz gibi kaydedin.8u arada o forma bakarak, atladlğlnız bir
nokta olup olmadlğlnl kontrot edebilirsiniz.) Not: Ek bir kağlda yazlyorsanlz,
numaralandlrmayl ve imza[amayl unutmayın.
57. Öyküde tutarslztıktann olünasl durumunda hekim ne yapmatl?
. Kişi çeşitti nedente.te işkence gördüğüne itişkin yatan söytüyorsa?
. simuLasyon düşünütdüğünde ne yaplLmaLl?
Bu soru[ann yanltlarl zaten 't|bbi değertendirme e[ kitablnda'Ve sunum slayt-
larlnda ayrlntlll olarak yer a[ıyor: aynca 100 kişiden 1'i simüLasyon yaplyor
diye 99 kişiye kuşkıJlu 9özte bakmak hekimLak becerimizi zedeLer. Kaldl ki ay-
nntlLl gef(ekLeştiritmiş bir tlbbi değerlendirme sürecinde simülasyon kendini
zaten ete vereaektir, bu da izleme görüşme Ve değerlendirmelerinin Önemini
ortaya koymaktadla7. sİMULATÖR KAFA KARlşlKLlĞlNl TAKLlT EoEMEZ. l5-
KENCE GÖRMÜŞ iNsANlN TÜM RUHsAL TEPKlLERlNl çoK lYİ İNCELEM15
oLMASl GEREKlR Kl BU pEK olAsl DEĞiLDlR. ço( slSTEMLİ. ÇoK KRoNo_
LoJiK, çoK DÜzGÜN BİR işKENcE öYKüsü HELE DE DUYGusAL TEPKıLERı
EşZAMANLl DEĞlLsE 5iMULA5YoN oLABlLlR. EN USTAAKTÖR0N 8ıL€ ÇoK
KONSANTRE oLDUĞU BiR RoLÜ oYNARKEN DEfALARCA HATA YAPT|ĞlNl
VE ÇE(ıMlN KEsiLiP YA DA PRoVANlN DURDURULUP BAŞTAN BAşLAND|_
ĞıNlANıMsAYlN,
17 (iP pala9 287, ı90,1şken.€ iç n Ilbbioeğerlendnme El xitab,,y,f:92,9]).
777

