Page 179 - Diyarbakır Barosu İstanbul Protokolü
P. 179

slK KARŞlLAşlLAN  soRULAR


          ğertendirmeyi  yapan  p5ikiyatristtir.  P5ikometrik testtefin  kuttanltlp  kultanıt-
          mayacağlnl  belirLeyecek  olan  ya[nlzca  psikiyatristin  kLinik  temetli  ihtiyacldır.
          35. Ruhsat  bulguıar  somut-  detia  nitetjğinde  lnidir?

          Psikiyatri,  psikotoji  bi[iminin  bitimset  otup otmadlğl,  obiektif  otup otmadlğı
          tartlşmasl  çok  eskimiş  ve aşlLmlş bif tartlşmadlr.  Gerekti  ve yeterti  bir bi-
          çimde   gerçekteştariLen  bir ruhsaL  değerLendirme  objektif  bir tlbbi  değerlen-
          dirmedir.  Ruh5aI  buL9uLar  hiçbir fizikset  butqu  olmadlğlnda  biLe  somut  detit
          nitetiğindedir.
          36. Ayİlntıtl  ruhsat değertendirmede  mutleka  'Geneı  Adli  Muayene for-
          ınu'nun  eki olan  'P§ikiyat.i  değertendirme/prikiyat.i  konrülta§yonu'  formu
          mu kuıtanItmat|?
          'Psikiyatri  değerlendirme/psikiyatri  kon5üLtasyonı]'formu  bir  pratisyen  hekı
          min  ku[[anlml  açin  zor olabalir.  Ku[[anabi[iyorsanlz  onu kullanln,  ancak ken,
          dinizi o formu doldurmakta  iL9iti  rahat hissetmiyorsanlz  luhsaI değerlendir,
          meyı  o slra ve düzen içinde yazmanlz  zoaun[u  değit,  Önemti  otan tüm ruhsat
          yaklnma,  betirti  Ve bulgulan  tüm  aynntt[arı  i[e  (semptom  içerikLeri,  ne zaman
          ortaya  çlktlğı,  kişlnin görünümü,  vücut  postürü  Ve davranlş[anndaki  değişim-
          [eri,  örn. Kekelemenin  eL titremesinin  ortaya  çlktlğl  antar, fizyolojik  tepkite-
          rindeki  daLgaLanmatar.  vb.) bir bütünlük  içinde  kaydetmeniz  yeter(i  ola.aktlr.
          {Klsaca:   Eğer doLdurabiIiyorsanlz,  onu  doldurun;  do[duramlyorsanlz  kendiniz
          ahşlk olduğunuz  gibi kaydedin.8u  arada  o forma bakarak, atladlğlnız  bir
          nokta  olup olmadlğlnl  kontrot  edebilirsiniz.)  Not: Ek bir kağlda  yazlyorsanlz,
          numaralandlrmayl  ve imza[amayl  unutmayın.
          57. Öyküde  tutarslztıktann  olünasl  durumunda  hekim ne yapmatl?

               .  Kişi  çeşitti  nedente.te  işkence  gördüğüne  itişkin  yatan  söytüyorsa?
               .  simuLasyon  düşünütdüğünde  ne  yaplLmaLl?
          Bu soru[ann  yanltlarl  zaten  't|bbi  değertendirme  e[ kitablnda'Ve  sunum  slayt-
          larlnda  ayrlntlll  olarak  yer  a[ıyor: aynca 100 kişiden  1'i simüLasyon  yaplyor
          diye 99 kişiye  kuşkıJlu  9özte  bakmak  hekimLak  becerimizi  zedeLer.  Kaldl  ki ay-
          nntlLl gef(ekLeştiritmiş  bir tlbbi değerlendirme  sürecinde  simülasyon  kendini
          zaten  ete vereaektir,  bu da izleme görüşme  Ve değerlendirmelerinin  Önemini
          ortaya  koymaktadla7.  sİMULATÖR  KAFA KARlşlKLlĞlNl  TAKLlT  EoEMEZ.  l5-
          KENCE  GÖRMÜŞ  iNsANlN  TÜM  RUHsAL TEPKlLERlNl  çoK  lYİ İNCELEM15
          oLMASl  GEREKlR  Kl BU  pEK  olAsl  DEĞiLDlR.  ço(  slSTEMLİ.  ÇoK  KRoNo_
          LoJiK,  çoK  DÜzGÜN  BİR işKENcE  öYKüsü HELE DE DUYGusAL  TEPKıLERı
          EşZAMANLl  DEĞlLsE  5iMULA5YoN  oLABlLlR.  EN USTAAKTÖR0N  8ıL€  ÇoK
          KONSANTRE  oLDUĞU  BiR RoLÜ  oYNARKEN  DEfALARCA  HATA  YAPT|ĞlNl
          VE  ÇE(ıMlN  KEsiLiP  YA DA PRoVANlN  DURDURULUP  BAŞTAN  BAşLAND|_
          ĞıNlANıMsAYlN,

          17  (iP  pala9  287,  ı90,1şken.€  iç n Ilbbioeğerlendnme  El xitab,,y,f:92,9]).

                                                                           777
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184