Page 9 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 9

Dirrö.h.  B.dnu  Öni:.  7




            0nsOz











            Av. Mehmet  Emin Aktar
            Diyarbakır  Barosu  Başkanı





            Hiçbiİ anayasa,  kabul  edildiF ilk  8ünden   itibaren, bu denli hnüılmamrştı  l9g2 Anaya_
            sasü  kadar,  Hazıİlanışlndan  kabuliine,  başlan8ıç  kısrrundan  geçici  hüküİİ  erine  kadat
            anti demokratik  biİ  ruha süip  olan bu aıayasa,  yapılan  onca  değişikiiğe  rağm€n,  ha_
            len de bu niteliğini  korumaktadrr.  Bugüne  kadaf  "başlangıç"  kısmın]n  yanı sıra  toplam
            6a maddede  değişinik  yapılmışür.  Ancak  buna lağm€n  anayasaya  sinen  askeri  ruh onu
            "krşla nizamnam€si"  görünümünden  kunaJamamrşlr.  Toplıımun  ttİn kesirİerinin
            katıltıİı,  ile sağlanacak  topıumsal  uzlaşma sonucu  hazırlanacak  yeni  sivi] bir anayasaya
            kadar da bu laİışmalar  bitmeyecektir.  Türkiye'nin  temel  sorunlarını  taİuşma}a  baş,
           ladlğ,  daha doğrusu  ıanüşabi]mek  için zemin  yoklaüğ  bir dönemd€  anayasa  taİtrş_
            malanrİ  ı€kal  başlatmaİ  ve yeni  sivil demokaıiİ  bir anayasa  ihtiyacn  yiiİseltmeı
           gereklidir.
              Anaya§a,  devletin  lemel  yap§ünı,  ör8üdenişiİi,  işleİş  kurallann  8österen   ve kişi]e-
           rin haİ ve özgüİlük]erini  güvence  a]ğna  a]an  huku}  kural]anndan  oluşur.  Çağdaş  de-
           mokraü  iüelerde,  aıayasalaİ  iktidann  sırurlandığ,  özgiirltit, eşiük  ve adalet  uğnına
           veri]en  uzun mücadelelerle  }.azanjm§  hatların.  temeI değerlerin  ve onaİ  ideallerin
           somudaşlıgı  bel8elerdir.  Bu ba-krmdan  öJ. üaİrrr,  array.Lİa$ ,qdeü? Mın  kurulıç
           dibznınıl  oıuştı.luuuğu  tAmeı kunlıı.l  ırııtnl ıı.ğiı, rlmı raırronda ınsaııa,ın  ac-
            ırıcı hak  Ue ıjıaürıtlklo,.irlİrl  d2 güMlİcsidır.
              Bu yönüyle  anayasal diizenlemeler,  insan  hak ve iiz8ürıiik]erinin  elde  edilm€si  ya
           da  tenişletjlmesi  amacıyla  devleı  gücünü  kullananların  yertilerini  smürlamak  amacı9a
           }aP,lür.  Özgüdükçü  demokasilerin  en önemli  özelliği,  bireyin devlet içh değil, devletin
           birey  için vaİ  olduğu anlayşıdır.  oysa  Tükiye'de  devıeı, bir€yden  bağms|z  Ve bireyin
           üsliinde,  kütsai bir varı*  olaJaİ  atgılanmaka  ve  bu devlet  anla},ışından  yana  olanlar,
           anaFsa},ı,  d€vl€tin   kendi  ütiyacı  için  belirl€diği  biİ belge  otaraİ  8örmektedirleİ.  Ta-
           rüten  geI€n  bu kulsal devleı  anlayşl  yay8rn  bİ değ€r  yaİgısı  olarak korunmaktadıİ.
           Cumhuriyetin  kuruluşundan  beri,  anayasaların  devl€t  erkini kırllanan  güçler  taJafln-
           dan haarlanafaİ  toPluma  dayatılmasü  bu arıla},rşın  sonucudur,  Bu anlayş hüırka  da_
           lanan  bir meşnrlııl  taşımamaktadrİ.  Temel meşruluk  Iefeİan§ı  r€smi  ideoloiidir.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14