Page 11 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 11

H.iin.h  3üi stinuı.  D.n*a   /iin   Önjöıij  9




             ulrike Dufner
             Heinrich Böll Stiftung Derneği







             Demokatik]eşme  yolunda  bulunan  Türkiye, geçen  beş  y,lda birçoı yasa  değişi*likleri
             meydaİa  8etilebilmişti.  fakat  insan  haİlarıfun  korunması  ve hukuk  devletinin  oluş-
             tunrknası  yasa  degişil.Iikieri  yaparak  ancak b€lli  biİ  seüyeye  kadar  gerçeİleştirilebilir.
             Btıgijnlerde  Türkiye  hüümeti  tatafündan  yürütülen  demokatü  açıİm  veya  (ürt  a9_
             lrm politikasü,  bu açlllmr  yansıtan  anayasa]  degişiİlik]€r  yapılmadan  sınırlr  talabilmet-
             tediİ.  Demokaü  aç üm anca!  anayasal  refonnlar  ile tamamIanabiliİ.
                1982 Anayasasü  yürürlüğe  girdiğinden  ilibaren  eleştirilmiş  ve birçok defa  değişti,
             rilmişti.  Bütiin bu değişik]iklere  rağmen  1982  Ajıayasası  demokatik  hükuk  deüetinin
             temel   8ere}§inimleİirıe  yeterince  cevap  vermiyor.  Bu eksiuiİteri  giderebilmek  için  tek

             tek reformlar  yaPmak  yerine  kapsaİrü  bir anayasa  değişikliği  birçok  akademisven.  ana,
             yasa  huİuİçusır  ve sivil  toplum  kunüluşu  larafindan  ıalep  ediİyoİ,
               Türkiye  Hüiimeti  2007 ylındati
                                           8en€l  seçimlerden  sonra  yeni  bir anayasanrn  oluş-
            turulnasınü  \,aat  edip,  Pİot  Er8un  Özbudun  başıalügında  bir anayasa  komisyonunu,
            bu8ünkii  koşınhİa  uygun  bir anayasa  taslagı  hazırlaması  için görevlendirdi.
               Resmen kamuoyl  ile paylaşmamasüna
                                                 rağmen  bu  anayasa  taslağ]  birçok  bilirkişi,
            sivil  toplum  temsilcisi  ve aydın  tafaindan  tarüşrdı.  Bu tarışmalar,  mevcut  anavasa
            Ve hazulanan  anaya§d  ıaslağnl,  bugünkü  Türhye  ıoplumun  varlıgnı.  insan  ha*ları,
            azıİtlrk  haİ]an  ve demokasl  kİit€fleri  ile il8ili  uluslaraİa$  standa.rtlan  dikkate  alarak
            inceleyip  nasül  bir anayasa  istendiğini  ortayakoydu.
               1982  anayasasünın  temeI  eksjkliğinin  devleti  ıoplumdan  koruma  ruiu  ile yazrlması
            olduğu  düşiinüimekte,  y€ni  anayasanın  toplumu  ve birey haİiannrn  korunmasını  mer-
            keze koymasl  geretmeıtedir.  Toplumun  ve bireyIerin  hakjan  ve katiüm  irİ*aİ  arınt
            gtiçlendirmenin   bir demokasinin  temel  koşııl  oldugu sa!,rınulmuştuİ.
               Türkiye  toPlumunun
                                 çeşitli  din  mensupları,  etnik gİuplar  ve  azüntrİlannün  vaİh&_
            nından yola  ç,kaİak  ha}:lannrn  korunması  konusunda  anayasal  diizenlemeler  değeI-
            lendinliP  lav§iye|er geliştirilmiştir.

            ,_   H€inncb  Bö  stiftun8  Derneği  Türkiye  T€msilciliği,  bu bağlamda  öze itle Anayasa
           Komisyonu'nun  taslağnı  tartrşmat  üzeİe  Man  20o8'de,  Diyarbaklr  Barosu  ıe tirıltte
           iki  8ürıliü  bir konfeİans  dlizenledi.
            .   Türkiye'nin  yeni  bir  anayasaya  olan  ihliyacı  heİ  geçen   8ün  a(mattadf.  Bu bağlam_
           da  s.iiz konusu  konfeIansta  ıarİşlan  konulat  da toplumsal  gündemin  ön sralan;da}i
           yerlerini  korumakadır.  Bu konferansta  §unrılan  tebligerin  kamuo}unun  bilsisine  su_
           nu]nasl  ile bundan  sonraki  süfeçte yap  acaİ  olan  anayasa  tanrşmalanna  onemli  bir
           katıü  sunuıacalor.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16