Page 18 - Diyarbakır Barosu Toplumsal Barışın İnşası Sivil Bir Anayasa Arayışı
P. 18
],Ö İoolurl8ınıi lirsü srYi st^BrdAay§ü
lerin temelini t€sis eden ve toplumsal mulabakat iizerinde yiiݧelen siyaset tistü uzun
vadeli §özleşmelerdir. Dolarlsı}la anayasada lokal de$şiklik ve müdahalelerden ziya,
de konsensüse dayaİ blitüncü ve kahcı degişik]ikler yapılmahdır, aiİ glup çok değerli
alademisyenleİimize hazdaülan ve kamuo}una yansüyan anayasa taslağı içerik olarat
incelendigind€, bu taslağın maalesef toplumsal banşl ve mutaba}atı yaİatacak bir ana-
yasa öne;i ohadüFnl 8örüyoruz. Yeni anayasa taslağ gör€bildiğimiz kadanyla y€ni
ima ozeüigini de ıaşımamaltadıİ. Büyük oranda önceki anayasalaİn krsmi dtizeltil,
mesi halini içermekıedir. Taslağın haarlama sür€dne toplumun falk]r kesimlerinin ka,
ulm sagamamış olduğunu görüyoruz, Yeni anayasa tastağnın tiimü h€niiz toplurrıla
paylaşılmarnrştrr, ne zaman payla§ülacaF da bilinmemektedir,
' Tahsel olark Turkiye'de demokatikleşme v€ yer€ueşme baglamında yürüttilen
aig"r rerornıarau au uiılımcıl* aya$nı eksik trrakan ıefonnlann amacr ve İuhuna
,"İ İ"İ". İ"r*n .-r"zi siireçleIden g€çtik, Halen de geçiyoruz, örneğin son yerel
,tinetirnler refornılarına bak gımlzda 5393 ve 52l6 sa}dı kanunlar degiştirilir\en ne
İ,.,"rİ" r*""* *,*O"lannİne de yerel yoneıim at(örlerinin sürece dahil edildi$ni
lO"l".u]""",* *rerde gıindeme giren ve baa belediyelerin kapaıılma§, ilebazı-
"ll özel ldareleri ve Belediye G€lirleri
t,.İ" ".n--ın O"ğişmesine neden olacak
'*
l-r" İ"*r"a O" O, ,İ!laşım ve zihniyetin tirlnüdür, Bu yaklaşnü hemen hemen
iia"'ir"-i" ,a,.* mumtti,rıaur, lıaae eııigm kanuİilann halürlanma ve kabr,ül
anld halide,
*u.",r."çı*' e,u'y"rı| anayasantn laslağ,nln hazırlanma surecinin şu
da ıoplumsal haIıt ve muıabatai olmaksızın ıop-
"ll"* O rlrnaİ". O, "nayasanın geıirmekıedir,
İ".İİrr'"İnno**$ enalşesin i Laygısı nı beIaberinde siireci bağ-
''"İr"*,*".,al
vİşamm her alanmda olduğu gibi demokatiileşm€
;;;:;;;;İ;i ve yerel yonetinı!er açırından da hayari derecede önem,ıaşı,
.i önceleyen ve merkeze alan bir anayasa elbelle
faık-
"* '.r., '*n",da'toplumu getişıirm;\ durıımundadır, Sosyo,ekonomü
Uİr."lr*"'n sısıemj de ıoplumsallaşmasını
böl8esel katknma}r saglamak, demokasinn
İ;;".;* "" müİnkündür, MeV-
-^__^Ll-"liffipk hli!,{ik oİanda yerel yönelirnl€ri 8üçlendirmeue
İ"İİ]-'.ar-İa',"r"'"ki ıüm belediyeler yerel özerkliği \ınırlandıran idari ve$ye-
tn ag|rLğı alunda neredey\e lş yapamaz tt;rumdadır, Belediyeler üzeİinde mefkezi
*'oİ""i, -orou o*,"lrk olmaİ üzeİe- on birimi sayıştay ve yargr, toplamda 12 ayn
*,,-i,'il ,, ,",:,, *, oımaı iizere topıamris ayn"t",liJ"l].11illİH;]İİ;
bırlun(
lam 65 ayn ve§ayeı i]işkisinebagtnılı *T:ff
,","i,-, o^-. "",-9::]", |-J.l"İİl;İff ,]İ trİ]
açtdan yeretleşmeyi ve özerkligi güvence l ;""-lT"'İ:.,lil}
"*,
nedavananbiranayasaTürkiye.dehekonomil.'sosyal'Lijı]türel'siyasiveidaribk(ok
yer€l yön€tirr €rin idari ve
H1';; '.İ'J* ;"J;İ İ" g,ti,ec"rti,, S" lo"feransta
-'-*
Onem taşüyan anayasanın l27, maddesinin
aİısında çok
""ğ'*maı
de tanıŞılacağlnı umut ediyorum, A\Tupa Yerel Yönetimler ÖzerklikŞartı, yeIel özeİk,
lolmatıadır, Mevcuı 82 anayasasında böy,
;;;;;;"" aig,,**"y" alınmastnı da şan
degildir, ldarenin büıürılügü, kamu görevlilenne birliğin
'":;;:;;;;,;,;"usu