Page 63 - - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Sonuç Raporu
P. 63

ToPlanhlara  kahlan kadın ve  çocullara  Proie  kaPsannda  bastınlan broşür ve el kartlan
            dağhlmıştır.


                0i. sTK'la  o işbnıiği  oe Toplantılar

                Çocuklara  yönelik  çalışmalar  yaPan sivil toPlum örgütlerinin  üyele.i  ve faIklı meslek  8ruPlan
            üyelenne  yönelik  8erek   işbirliğini  arhrma  geİek§e   çocuk  haklan  alanrnda  biltilendirme  toPlanhlan
            yaPIlmışhİ.

                insan haklan  konusunda  çallşan  biİ siü|  top|um  kufu]uşu  olan Mazlumlar  i§n Yardımlaşma  ve
            Dayan§ma  Demeği (MAZLUM-DER)  Diyaıbakr  Şubesinden  telen   öneri  üzerine  MAZLUM-DER
            Çocuk  Hakları  Komisyonuna  il genelinde  s*l]]İla  karşülaşılan  çocuk  hak  ihlallerinin  önüne
            geçebilmeleri  amacıyla  "Kanuİüla  ihtilaf  Hatindeki  Çocuİlar,   soka}ta  çahşan  Çocuklar  ve Mağdur
            Çocuklar"  konulannda  eğitim  verilme§i karar]aşbnlrİ!ş.  "Kanurıla  ihtilaf  Halindeki  Çocuklar  ve
            Mağdur  Çocuklar"   konulu  eğitim semineri  8 Kasm  2004  tadhinde  verilmiştiİ.  Eğitim  seminerine
            Mazlum-Der  Çocuk   Komisyonu  üyeleİi  kahlmlşhr.  Bu seminerde  kanunla  ihtilaf  halindeki
            çocuklara  ilişkin  yasal düzenlemeıeİ  ve mağdü  çodıklafa  yönelik  hukuki prosedürün  işletilme§i
            konulan anlattlmışhr.

                il merkezindeki  ilköğretim  okullannda   8öfev  yaPan  rehbeİ  öğı€tmenlerle  birlikte  Diya$akıI
            Barosu  Eğitim  Merkezinde  11.12.2004 tarihinde bir  çalışma   yiirüRilmüşür.  Çalışmaya  rehber
            öğIetmenlerden  Mustafa  Arık, Azime  Urılü, Nazan  Yerçi,  Ahmet  TarharL  Ceyda Burak, osman
            Tekin,  Ayşe8üI  Mete, Hülya Mert kahlmrşlajdlr,  i}ıma]  ve istismaıe  ugrayan  çocukla,  tesPiti,
            çocuklaıla  8örüşme  teknikleri  ve işletilebilecek  huİuki mekanizmalar  ile ilgili olaraİ bilti
            verilmiş,  öğretmenlerden  aynca  8örev  yaPhklan  okullaİda  tesPit  ettikl€ri  Ve  çocukların
            mağdüriyetlerin€   n€den  olan vaktalarm  PIoje  koordinatöİlerine  aktanlması  talep edilmiştir.
            Burada  öz€llikle  değinilmesi   8ereken   husus, mağdur  çocuklara   ilişkin başvurulann,  doğrudan  bu
            çocuklar  tarafından  değil de genellikle "öğIetmer eri araolığryla  başvuruların  yaP mas/'
            şeklinde   gerçekleşmesidir.  Bu durum  çocuklalda   aile düşl  en etkili bağn öğrenci-t  gretmen ilişkisi
            olmasından  kaynaklanmaktadlr.  Kooİdinatörliiğijmiize;  çalışmalann  başladığı 1Şubat  2oM
            tarihinden bu yana  telen  10 mağdur  çocuk  başvurusunun  5'i  çocuklann  öğretmenleri  aracılığıyla
            terçek]eşmiştir,   Bu da toPlumda özellikle  utarıma, hor görüIme,  aşağllanma tiirü  sosyal
            baskılardan  korkan  mağdur  çocuklal  ve ailelerinin  tespit  edilm€si  konu§unda  öğ.etmenleİle
            özellikle  işbirliği  yaPılması  gerektigini   8östemiştir.   ilköğretim  okullarında  okuyan  çocuklann
            yaşlannm  küçük  olması, kendilerine  yönelen herhangi  bir hukuk  dışı  eyleme  karşı koyma
            kabiliyetlerinden  mahrum  olmalarl,  fiziksel  8elişimlerini   tamamtayamadıkları  için  aktif bir direnç
            sel8ileyememeleri  özellikle  mağdur  bırak]lmalannü  kolaylaştlİmaktadır,  Belirtilen  çalışma  aynr
            zamanda  öğretmenlerin  mağdu.  çocuklar  konusunda  duyarlıhklannm  artması sağlanmlştür.

                l Ekim 2oo4  tarihinde  Diyarbak,r  ilinde  8öİevli   kamu kurum  ve kuİuluşları  yetkilil€ri,  çeşitli
            meslek iirtütleri  temsilcil€ri  ile itgili sivil toPtum kuıuluşlannı  çalışmalanmlz   hakkında
            bil8ilendirmek,  bu konuda destek almai  ve işbilliğini  geliştirm€k  için Diyarbaktİ  Barosu  eğitim
            Merkezinde  düzenlenen  toPlanhya davet edilmişlerdil.  ToPlanhya  Uluslararası  Af

            Örgütii(Amnestylntemational)  Diyarbakır  Gİubu,  Çocuklarla   Aynı  Çah  Alhnda  D€meği
            (ÇAÇA),  Ana  Çocuk  Eğitim  Vakfı (AÇEv),  insan Hallaıı  Demeği  (iHD),  Ben U Sen okuma
            odası,  Mazlum-Deı  SoHRAM,  ÇAToM      ve Eğitim-sen,  Yeİel  yön€timlerden  sur Belediyesi,
            Meslek  ör8ütlerinden  TabiPler odası Diyarbalrr  Şubesi  temsilcil€ri,  Kamu  KUfum  ve
             Kuruluşlanndan  75. Yıl  Çocuk  ve Gençlik Merkezi, Diyalbakrf  il Emniyet  Müdürlüğü  Çocıık  Şube



                                                                                                   53
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68