Page 63 - - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Sonuç Raporu
P. 63
ToPlanhlara kahlan kadın ve çocullara Proie kaPsannda bastınlan broşür ve el kartlan
dağhlmıştır.
0i. sTK'la o işbnıiği oe Toplantılar
Çocuklara yönelik çalışmalar yaPan sivil toPlum örgütlerinin üyele.i ve faIklı meslek 8ruPlan
üyelenne yönelik 8erek işbirliğini arhrma geİek§e çocuk haklan alanrnda biltilendirme toPlanhlan
yaPIlmışhİ.
insan haklan konusunda çallşan biİ siü| top|um kufu]uşu olan Mazlumlar i§n Yardımlaşma ve
Dayan§ma Demeği (MAZLUM-DER) Diyaıbakr Şubesinden telen öneri üzerine MAZLUM-DER
Çocuk Hakları Komisyonuna il genelinde s*l]]İla karşülaşılan çocuk hak ihlallerinin önüne
geçebilmeleri amacıyla "Kanuİüla ihtilaf Hatindeki Çocuİlar, soka}ta çahşan Çocuklar ve Mağdur
Çocuklar" konulannda eğitim verilme§i karar]aşbnlrİ!ş. "Kanurıla ihtilaf Halindeki Çocuklar ve
Mağdur Çocuklar" konulu eğitim semineri 8 Kasm 2004 tadhinde verilmiştiİ. Eğitim seminerine
Mazlum-Der Çocuk Komisyonu üyeleİi kahlmlşhr. Bu seminerde kanunla ihtilaf halindeki
çocuklara ilişkin yasal düzenlemeıeİ ve mağdü çodıklafa yönelik hukuki prosedürün işletilme§i
konulan anlattlmışhr.
il merkezindeki ilköğretim okullannda 8öfev yaPan rehbeİ öğı€tmenlerle birlikte Diya$akıI
Barosu Eğitim Merkezinde 11.12.2004 tarihinde bir çalışma yiirüRilmüşür. Çalışmaya rehber
öğIetmenlerden Mustafa Arık, Azime Urılü, Nazan Yerçi, Ahmet TarharL Ceyda Burak, osman
Tekin, Ayşe8üI Mete, Hülya Mert kahlmrşlajdlr, i}ıma] ve istismaıe ugrayan çocukla, tesPiti,
çocuklaıla 8örüşme teknikleri ve işletilebilecek huİuki mekanizmalar ile ilgili olaraİ bilti
verilmiş, öğretmenlerden aynca 8örev yaPhklan okullaİda tesPit ettikl€ri Ve çocukların
mağdüriyetlerin€ n€den olan vaktalarm PIoje koordinatöİlerine aktanlması talep edilmiştir.
Burada öz€llikle değinilmesi 8ereken husus, mağdur çocuklara ilişkin başvurulann, doğrudan bu
çocuklar tarafından değil de genellikle "öğIetmer eri araolığryla başvuruların yaP mas/'
şeklinde gerçekleşmesidir. Bu durum çocuklalda aile düşl en etkili bağn öğrenci-t gretmen ilişkisi
olmasından kaynaklanmaktadlr. Kooİdinatörliiğijmiize; çalışmalann başladığı 1Şubat 2oM
tarihinden bu yana telen 10 mağdur çocuk başvurusunun 5'i çocuklann öğretmenleri aracılığıyla
terçek]eşmiştir, Bu da toPlumda özellikle utarıma, hor görüIme, aşağllanma tiirü sosyal
baskılardan korkan mağdur çocuklal ve ailelerinin tespit edilm€si konu§unda öğ.etmenleİle
özellikle işbirliği yaPılması gerektigini 8östemiştir. ilköğretim okullarında okuyan çocuklann
yaşlannm küçük olması, kendilerine yönelen herhangi bir hukuk dışı eyleme karşı koyma
kabiliyetlerinden mahrum olmalarl, fiziksel 8elişimlerini tamamtayamadıkları için aktif bir direnç
sel8ileyememeleri özellikle mağdur bırak]lmalannü kolaylaştlİmaktadır, Belirtilen çalışma aynr
zamanda öğretmenlerin mağdu. çocuklar konusunda duyarlıhklannm artması sağlanmlştür.
l Ekim 2oo4 tarihinde Diyarbak,r ilinde 8öİevli kamu kurum ve kuİuluşları yetkilil€ri, çeşitli
meslek iirtütleri temsilcil€ri ile itgili sivil toPtum kuıuluşlannı çalışmalanmlz hakkında
bil8ilendirmek, bu konuda destek almai ve işbilliğini geliştirm€k için Diyarbaktİ Barosu eğitim
Merkezinde düzenlenen toPlanhya davet edilmişlerdil. ToPlanhya Uluslararası Af
Örgütii(Amnestylntemational) Diyarbakır Gİubu, Çocuklarla Aynı Çah Alhnda D€meği
(ÇAÇA), Ana Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEv), insan Hallaıı Demeği (iHD), Ben U Sen okuma
odası, Mazlum-Deı SoHRAM, ÇAToM ve Eğitim-sen, Yeİel yön€timlerden sur Belediyesi,
Meslek ör8ütlerinden TabiPler odası Diyarbalrr Şubesi temsilcil€ri, Kamu KUfum ve
Kuruluşlanndan 75. Yıl Çocuk ve Gençlik Merkezi, Diyalbakrf il Emniyet Müdürlüğü Çocıık Şube
53