Page 146 - - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Sonuç Raporu
P. 146
. işkence ve fma muameleyi kamuoyu öni.inde lonamaması, bü duyuıulaıün etkin sonuçlaı
doğurma$nİ sağlamak için, üst düzey yetkililerinin, özellikte polis karakollanna, yar9lam;
onLi kişiıerln aı,konuldullan tesislere ve bu tiir müamelelerin yaPıldığ dulıımu alınan diğeı
kolluİ birimlerine bildirirİısiz ziyar€tte bulunmama$ ile devletin işkenc€ ve kötii muamele il€
mücaalele konosunda netatiİ yükümıüıüğünü yedne getirmediğ,
. yalGlanan ve/v€ya gözalhna alrnan kişilere uy8ulanan şiddeti önlemek için 8eIekli tedbiİlerj
l.,..aen amamu"., poıi§ ve güverılü güçlerine yönelik insan haiları konusunda y€terli eğitimin
verilmemesi, alıkoy'ma yeİterinin düzenli olaral dmettenmemesi ile devletin işk€nce ve kötii
muamele il€ mü.ad€le konusunda PozitiI yiiıldıtıliitüğünü yerine g€tirm€diği,
. işkence mağdurları n alman doktor raPorlan, savcüİl( ve soltu €snasrnda vermiŞ olduklan
iiaaelerlirıbiıa4 ve bu husu§ta mtidafllerin suç duyurusunda buluİVnasüna İa8Tnen etkili ve
luzlı bir soruşturrnaıın yaPılmanş olması ile devletin §orrıştuİma yükiiİıtügünü yerine
getirnıediğ,
tesPit edilmiştir,
IVJ. Özgürliik ve Güverıtik Haı&mın ihlati
10 Aral* 1948 }Ttında BM Genel Kurutu tarafından kabul edilen insan Haklan Evr€nsel
aııai.g".i;s ü,* -addesinde heIkesin "Yaşamak, öz8ürliiü( ve ki§i gliventiği hakkına herkesin
.,hin o|duğ1l". avnı bildirgenin 9 ı]ıcu maddesinde ise "Hiç kimJenin keyfi olaıak
;İj,",;";;.*,. ;"**^,İ"r","g," ifade edilmiştir, Aynca Türkiye'nin de tarafl oldüğu
"'
';;;"ffi;;;;;so,ı"ş_"s,.,_i. maddesinde is€ ,,Helkesin kişi özgürlüğiine ve güverıliğe
ifade
;;;İ;;ğ,," bu ha}ıkın ancak yasada belirlenen youaı ve halleıde sınrrlanabileceği"
edilİnişfu.
aykın
-y;;";rkl".
28 Mart DiyaİbakıI olaylarında kolluk 8örevlilennin 9'T"k.!:tr' .h"yl :.e _hukuka
/ gözalhna aldıklarİ tespit edilmiştir, ifadeleri alındıktan soma Sorgu
"l"; kişiieı hakkında suça kanşhklanıüa dai, Jeterli inandıncı delil
İİİİ.rİ]*
^v.e
""J "alen"bu
n O", "au' Uz8üılüğii haklan" gdz ardt edıl€rek tuıuklarıı şlardır, Göz"lhna alınan ve
"İ^.İ,e kaçma
tu"rllrİ* l,+lİ"* LaUanma nedele; iL; "olaylaıın d€vam ediyoı olma§ı, §üphelilerin
,l Jıa"i u_""_" ,htimaııerinin olması, Teİöİ ör8ütiıne yardrm v€ yataıdrk et n€k v€ su$ın
;;^; ;; l"."tmaer' töst€nlmiştir, Tutuklama nedmi olaıak gösterilen "olaylann
_
İ."'.""*"a" ue toplı.,- n-a,,lıda infiale neden olması" g€rekç€si 1 Haziran 2m5 tadhinde
**.lİr. g*" C'eza Muhakemeleri Kanunu'nun 100, maddesinde yer alan "tutullama
yiirürlükte
;;;;;; i;tsmde yer almamat<ta&r, Gözalhna alınan şahıslann büyük çoğunluğu
.ı-"y". u' madde ile tutı,klamaya sevk edilmişlerdir, Bu durum iHAs 5 in,i maddedeki
"r*.i-ar*u ."a".,ı".inin yasalara uygun olması ilkesine aykrnl* olüşturmaktadür,
insanHaklanAVruPasiizleşmesinin2incimaddesinde,,YalGlarranherkişiye,yakalama
nedenlelinin ve kmdisine yöneltilm her tiirlü su§lamanrn en kısa zamanda ve anladlğl biİ di[e
İraİİ-**"' terektiği if;de edilmiştir, Yakalanan şüphelilere yakalandıklan anda yasal haklan
k""rrrra" g*;ır tıdfiın yapılmamrş, gür erce gözalh merkezlerinde bekhtilrnelenne İağmen
İr_j".ınİ'Uİ". y"t"lunmu ç"l,$erile yönettilen suçlamalaı_ hakkrnda bilgi verilmemiştir,
er".. ul, ıŞ"aia serekçesiyl yakalanan kişi hakkında derhal yakalama tutanağl diiz€nlen,nesi
büyiik
(li*J_
""ç
;i;;;,";;;;rj;;,;; _",,.,_,tı.,,; yalalanan ve gözalhna a]man şatuslarün
l36

