Page 11 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 11

D iYARBAKIR  BARos  U BAşXANLIĞü


               bö]ünmez  bütiinlüğü"  gibibugüne  kadar  toplumun  fafkh kesimlerinin  hal
               ve özgürlük taleplerini  bastıİmada  ve slnırlamada  refelans  norm  olarak
               kullanllan  kavramlara  değiştirilemez  hükiimler  arasında  yer verilmemeli.

               Eşitlik  ilkesi

               Kimi  siyasi panilerin  Anayasa  Uzlaşma  Komisyonu'na  sunduklafi  öneri
               m€tinlelinde  yer  alan ve egemenliği  -isim  anılarak_  tek bir etnik unsura
               ait krlan teklifler, yeni  anayasanın  herkesin anayasası  o]rnası  gerektiğine
               ilişkin  yakIaşım]a  bağdaşmadığ,  gibi, eşitlik ilkesi  ve kardeşlik  hukukııyla
               da bağdaşmıyor.  Egemenliğin  yegane  kaynağı  halk]n  iradesi  ve hukukun
               üstünlüğüdit.

               VatandaŞhk  dinenleDesi

               Öte yandan  yeni  anayasadaki  "vatandaşhk"  düzenlemesi  de, etnik ahfve
               kavmmlal  içermemeli.  Nüfrı§un  daha  büyük  bir böliimijnü  de oluştuİsa,
               vatandaşltk,  herhangi  bir €tnik  kümenin  ismiyle  tanlmlanmamalı;  vatan-
               daş|ık  tanlml,  devletin  toplumun  belirli  bir kesimine  ait olduğu anlayışına
               yol  açacak  biı nitelike  olmamalı.  Vatandaşl|k  tanlmı, Türkiye  cumhırfi-
               yeti'nin  bütiin  vatandaşlaİını  kapsamalı,  Tek  bir etnik-kültiirel  kesime
               attfla  yapılacak  bir diizenleme.  dışlaylcı  ve eşitliğe aykırı  oldugü gibi,
               toplumsal  banşa  da hizmet  etmeyecektir.

               Anadil

               Başta  Kiirtler  olmak iizefe,  anadillerj  farkiı  olan Tiirkiye  Currüuriyeti  va-
              tandaşlarünın  anadilirıde  eğitim hakkı  anayasal  güvence  altına  al|nmalr.
              Aftık  "Anadilde  öğTetim  mi, anadilde  eğitim  mi veya  anadilinde  eğitim
               veya seçmeli  ders mi?" gibi yapay ve gereksiz  tanıŞmalar  bürakılmalı.
              Anadilleri  Tii*çe  olmayan  toplumsal  kesimlere  yaptlan  yiizyıll,k  bir hak_
              sızlığtn,  anayasal  diizenleme  dışındaki  bir formülte  çözümü  düşünülemez.
              Anadilinde  eğitim  gibi  temel bir insani  hak,  anayasal  hükümlerin  altünda
              bir norma  bırakılarak geçiştiıilemez.  Yeni anayasada,  "anadilinde  eğitim
              temel  bir hakır,  Devleı  vatandaşlannın  ihtiyaç  ve taleplerini  gözeterek
              anadilinde  eğitim  için gerekli  dijzenlemeleri  yapaı" biçiminde  açlk  bir
              hüküm  yer almaIı.

              Yerinden  yönetim

              Halihazırda  devletin  siyasi ve idari  yapılanmasü,  dünyada  ömeği kalma-
              mış ölçüde  kah merkeziyetçi  bi. nite|ik  arz ediyor. Tükiye'nin  so§yal,
              kültiirel ve ekonomik  gerçeklerine  aykın bir biçimde  salt ideolojik  tercih_
              ler nedeniyle  oluştüulan  bu kaİ merkeziyetçi  yapı,  çağımlan  demokasi
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16