Page 10 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı Yeni Anayasa Arayışları Konferansı 3-4 Nisan 2015
P. 10

YF.Ni ANAYASA  ARAYlsLARl  KoNFERANs]

            Haksızhklara  rı.rgu
            Anayasaların  temel felsett  ve ilkeleri.  genellikle  "başlangıç"  bölümlerin-
            de yer alır. Öztl]ikle,  uzun  çatıŞmalı  orlamlann  yarattığı  toplumsal  dram
            ,re i.avmalarıı  yayg,n ve yoğon  otduğtl  loplumlarda,  toplumsal  barışı  te-
            sis e<lebitmenin  ve barışçtl  birliktcliğin  normatifçcrçcvcsini  çizebilmenin
            bif gereği  olarak  hazırlanan  anayasaların  başlangıç  bölümlerinde,  geçmiş-
            te y-aşaıİan adaletsizliklere  vurgu  yapıldığı.  bir daha ay uygulamalann
            n,u.urrmavacağ,na  dair ıoplum\al  ıradc  vc kararlılıg|n  ifade edildigı.  yeni
            İtln".in',..İl  değer  rc itkelenne  1er  ıerildiği  bülıniyor,  türki}e  toplu-
            munun  bir  paIçası;ı  oluŞıuran,  başta Künler olmak  üzcre, bugüne  kadar
            dışlanan  ve ötekleştirilen  çeşitli  toplumsal  kesimlerin  anayasaya  ve ana-
            yasal  düzene  karşı derin  bir  güvensizlik  duygusuna  sahip  olduklan  gerçe-
            ;i  dikkaıe  alındüğında.  yeni  anayasanın  başlangıç  bölümünde  böyle  bir
            İfadeye  yer  ve.mek  son derece  elzem,  Bu ned€nle  yeni aıayasanın  baş-
            lansü;  bö]umü.  vasanan  ıarihi  halsızlık re adaletsi7lı[lere  wrgu  yapma-
            n,n"r"n,  ,,,u ter itlrıti  elnik.  dını.  ideolojik  \e kültürel  referanstan  da
            ann;lr|lmalü.  Barolarımız,  anayasanın  başlangıç  bölümüDde,  "Türkiye
            toplumunıın  farkh  dil. din,  inanç  ve külıürlere  sahip  toplulııIdara  yap|lan
            haksızlıgın  bir daha  yaşanrnayacağı  inanç  ve kararl|lığını  ifade  eden biz

            Türkiye  halkı..."  şeklindeki  bir if'adeye  yer verilmesinin  doFu  olacağl
            kanaatinde.

            Dil meselesi

             Türkiye,  f'arklı  dil, din, inanç  ve kültürlere  sahip bi toplumsal  yapıya  sa-
             hip. §on bir araştırmaya  göre,  Türkiyc'de  etnik  kimliğini  "Kiirt"  olarak
             tanımlayan  15 milyona  yaktn  bir topluluk  var.  Bu büyüklükte  olmasa  bi-
             le, farkiı  etnik ozelliklere  sahip  ve farklı diller konuşan  başka  toplululdar
             v; vaundaşlanmrz  da var. Bu nedenle,  Tiirkiye  Cumhuriyetinin  resmi dili
             Tiirkçe  olmakla birtikte,  diğer  diller de anayasal  güv€nceye  kavuşturul-
             malü,  toplumun  ihtiyaçlarü  gözetilerek  bu dillerle  de kamu  hizmetlerinin
             sunulm;stnı  mümkiin  kılacak bir anayasal düzenlem€  yapülmah,  Bu
             amaçla  yeni  anayasanln  ilk maddelerinde  önerilen  "Türkiye  Cumhuriye-
             tinin  resmi  dili iurkçedir"  ibaresinin  devamına,  "..,diğer  resmi diller  de
             anayasanın  korumasI  altında  olup,  diğer  resmi  dillere ilişkin  hu§uslar  ka-
             nunla düzenlenir"  ibaresi  eklenmeli,


             Bölünmez  bütilnlük

             Yeni anayasada,  alevletin  "cunüuriyet"  olan  şekli  ile "demokatik",  "hu-
             kuk" ve'"insan  haklarına  dayanan"  niteliği dlşlnda  değiştiril€meyecek
             hükiimlere  yer verilmemeli.  Özellikle.  yü illükteki  anayasada  yer alan,
             "Atatiirk  ilieleri ve inkılaplarf',  "laiklik"  ve "d€vletin  ülkesi  vc milletiyle



             8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15