Page 9 - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Ara Rapor 1 Şubat 2004-1 Şubat 2005
P. 9

Giriş




               Neden Diyarbaklr? Neden Herkes  lçin Adalet?

               oıyarbaklr  BarosüJ  taraflndan  Avrupa  Komisyonu'nun  desteği le yürütü]mekte  olan
            "Herkes  lçin Adalet Prolesi"  Şubat  2oo4 tarinde   çahşmalanna  başlamlştlr  Bölgemizde  198o'li
            ylliann  başlndan  bu yana uygulanagelen  slkıyönetım  Ve olağanüstüj  Hal Rejimeri  geride,
            adalete  güVenini  yitirmiş,  resml  mercilerin  kaplsından  bile girmeye  korkar olmuş, toplumsal
            bİ yap oluşiurmuştur.  Yaşanan  zorla  yerinden  edilme,  faili meçhul  cinayeiler Ve zorla
            kaybetmeler,  hemen  her yerde  şiddete  maruz  kaıan kadlnlar,  sokakta  Çallşan  ya  da sokakta
            kalan  binlerce  çocuk,  ötden beri kangrenleşmiş  cezaevi  sorunlarl,  hergan dlÜmlere  Ve
            yafa|anrna|ala  yol  aÇan  mayln  Ve  çatlşma  artlğl  patlayücllar  Ve devletin  yurttaşa  olan
            sayglslnln  bir ölçütü  olarak değerlendirilebilecek  işkence; bölge halkının  neredeyse  kaderı
            olmuştur.  Başta yaşam  hakk, olmak  üzere,  temel  hak  Ve özgürlüklere  yönelik  bu ağlr  ihıaller,
            çok  ciddi bir topiumsal  travma yaratmlştlr  Adli  Ve idarı  makamlarln  bL] sorunlar  karşslndakl
            kayıtslz  tutumu,  ylrrttaşlarda  dorin  bir korku  Ve güVensizlik  yaratmlŞtır.  Bu nedenle hak
            ihlaleflne  maruz  kalan  yurttaşlar  "kimi kime  ş  kayet edeceğiz"  kanlslyla  şikayetlerini  adli  Ve
            idari mercier dnane  taşlmamlşlar,  bu cesareti  gösteren   çok  az sayda  mağduaun  şikayetlerı
            de maalesef  sonuçsuz  kalmlştlr.  lşte  böylesine  bir sosyalVe  piskolojik  ortama  tanlkl]k  eden
            Diyarbaklr  Barosu,  yurttaşiann  adalete  erişmelerlnln  önündeki  engelleri  mlnımd düzeye
            indirgemek  lçın bu  projeyi  yaşama  goÇirmiştir,  Hedefimiz,  yukanda  belirtilen  sorunların
            tümüyle  ortadan  kaldirmak  değildir.  süregelen  çatlşma  ortamlnln  yarattlğı  psikolojik,  sosyal,
            kü]türel,  ekonomik,  hatta siyasal  kaotik  ortamln  katmerleşm]Ş  bu sorunlarlnl, olanaklarl  sınlrh
            olan bir  proje  ile ortadan  kaldlrmak  e|bette  mümkün olmayacaktır,  Ancak slnlrllda olsa
            projenin faaliyetlerinin  kapsamlnda  bulunan  dezavatajll  gruplara  sundıJğumuz  desteğin,  bır
            kanopı,  elkls, yaralacağlal  JmUt etme(tey.z.
               Hodef  t(şl  ya  da GruplaJ

               Pro]enin  hedef  kişi Ve  gruplarl  adalete erişme  noktaslnda  risk taşlyan  kiş]  ya  da  grtrplardlr.
            Proje  hazrlanlrken  Diyarbakır  Barosunun  Verileri,  Çeşitli  SiVilTop]um  Örgütlerinin  raporlarl  Ve
            nihayet  avukatllk  mesleğini  yüruttdğümuz  slradaki  deneyimlerımizden  hareketle  bu grup Ve
            kşiler  belirlenmiştir.  Bu bağlamda  projenin  hedef kışi Ve gruplan  şu şeki|de  belirlenmişti.,

               a Kadlnlar,
               a  Çocuklar,
               a işkence  Mağdurlan,
               a Faili Meçhul cinayet  Kurbanlannln  yaknlarl,
               o zorunlu Göç  Mağdurlan
               a Kara  Maylnları  Ve serbest  Patlaylcü  mağdurlan,
               a Özgürlüğü Klstlanmlş  olan  Kişaler (cezaevlerindeki  Tutuklu  Ve Hokümlüler).
               Yaşamln  her alanlnda hziksel,  cinsel,  psikolojikVe  ekonomik  Şiddete  maruz  kalan kadlnlal]
            bazen  koca, anne  baba-kardeŞ  basklsl, bazen  de toplumsal  yaşama  hakim  olan sosyal,
            dinselVe  psikolojlk  argümanlar  nedeni  ile maruz kaldlklarl  şiddeti  saneye  Çekmektedir.  Tum
            bunlara  bir de bölge  kadlnln  yeteri kadar  hak arama bilincine  sahip  olmaması  nedeni  ile
            gerek aile içinde  Ve gerekse  de kamusa]  alanlarda  şiddete  maruz  kalan  kadün, bu baskllar
            nedeni  ile yarglya  başVurmaktan  çekinmektedir.  Kadln  koordinatölüğümüzün  Lice  ilçesinde
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14