Page 10 - Diyarbakır Barosu Herkes İçin Adalet Projesi Ara Rapor 1 Şubat 2004-1 Şubat 2005
P. 10

gerÇeklestirdiği  bilinç artllrrna  toplantlsnda  toplantlya  katllan  kadlnlardan  birinin  söyledio
             "Şlmd siz bze, eşimizi  şikayet  etmemiz  mi söyluyorsunuz?"  cdmlesi  asllnda  mese  e,/
             önemli ölÇüde  özetlemekted  r.  şte  bu içler ac sı tablo nedeni  ile kadlnlar  projenln  tem('
             hedef  gruplan  arasnda  yer almaktadlr.  Gerek  Kadln Merkezinin  geçmiş  deneyimleüı,
             gerekse  de  proje  kapsamlnda  yapmış  olduğumuz  bllinç  arttlrma  faaliyetler  sonra§nda,
             bizlere  başVuran  kadln mağdurlarln  sayıslnda  belirgin blr arllş  gözlenmiştir,

               zoaa  yerinden  edilmenin  en belürgin sonuçlaınü,  Diyarbaka'daki  çocuk  sorunu  üzerinden
             gözlemlenmenin  oldukça  gerçekÇi  bir yaklaŞlm  olduğunu  düşünüyorum.  Nitekim  heniüz
             kesin olarak belirlenmemesine  rağmen  Diyarbakür  kent  merkezlnde  20-25  bin civarlnca
             sokakta  çal§an  Ve sokakta  kalan  çocL]ğun  olduğu  tahmln edilmektedlr.  Bunlann  yaklaşk
             o/o1o  nun da madde  bağlmllsl  olduğu  tahmin edilmektedir.  işte bu trajik tablo  karşlslnca
             Diyarbıaklr'da,  çocuk  suçluluk oranlarlnda  her geçen  gün artlş odt]ğu gözlenmekted  r,
             Algllama  Ve bilinç düzeyi, sürekl]  korunmaya  muhtaç  olmalarl  Ve bu oze]lik]erinden  kaynakll
             olarak istismar  edülen  Ve suÇa  itilen  Çocukalar  artık sadece  Diyarbaklr  ln değül tüm Türkiye'n  n
             sorunu haline  gelraiştir.  Bu Ve daha bir  çok  nedenle  çocuklarda   pro]enin  hedef  grupan
             araslna  allnmıştir,

                |gkenc€  vo kötlj  mLıam6le,  son dönemlerde  yapllan  yasal düzenIemeler  nedeni  ile onen]li
             ölçüde azalmakla  birlikte, henüz  ülkenin  gündemini  işgal eden  bir sorun o]maya  devaT
             etmektedir,  lşkence  Ve kötü muamele konusundaki  en büyük sorunsal  olan  "ceza  bağlş kl(i  "
             konusunda  maalesel  bir mesate katedilememlştir  Failler hala  amirler taraindan
             korunmakta,  açllan davalar ise  çoğu  zaman  kant yetersizliği  nedeni ile beraalle
             sonuçlanmaktadlr.  Yine son dönernlerde  işkence  Ve kötü muamelenrn  gündeme  gelc]ği
             hemen  bütün Vakalarda kolluk  görevl  lerinin,  "memura  mukavemei"  gibiyasada  soyut  olarak
             tanlrnlanmlş  düzenlemenin  arkaslna  slğünarak  cezadan  kurtulma  yoluna  başVurdukları,  a]lı
             makamlarlnda  bu iddıalara  itibar ettkler  gözlenmekted]r  işte işkence  mağdurlan,  gerek  bu
             nedenlerle  gerekse  de işkencenin  yaaattlğü  ağlr travma  Ve korku nedeni ile yargya
             u aşamamaktadlrlar

                'Fajli  Mğçhul  cinayot  zorla Kaybelme  v6 YargBlz lnfa1 kavramlanna,  bu boge(je
             yaşayan  herkes  tıazen  mağdurLl,  bazen de sessiz tanlğl olmuşiur  son dönem  erde  VaŞam
             hakkına  yönelik bu ihlallerin  öneml]  ölçüde  azald  ğı  görü  mekle  b]r ikte, bu oaylann  failennl
             tespit edilmesi  Ve yargl  önüne  çlkanlmasl   yönrnde  ciddi  bır toplumsal  talep  bu]unrnakta(ir
             Nitekim  projenin  başlamlslndan  klsa bir sure  sonra J|TEM  mensubu  Abdülkadlr Aygan  adll
             itirafqnln  tüyler  ürperten  beyanlan  ile  çok  saylda zora  kaybetrne  Ve faili meçhul  cinayetlin
             failleri  konusunda  kamuoyuna  kanİlar  sunmuştur. Bunun  üzerine  proje  ekibimi2  aynntl  erl
             elin]2deki  kitapla  bulacağlnlz  bir d]zi  girişimlerde  bu UnmuŞtur
               zorunlu  Göç  ya da zorla  göç;  bölgede  yaşanan   Çatlşma  süreclnden kaynaklltop  umun  ]n
             geniş,  kesmlerini  etkileyen  bir olgu oarak ortaya  çıkmlşİr.  Nitek]m   çatlşma  suresnJe
             yaklaşlk  3,500  köy  Ve köy  altl (mezra)  yerleŞim  birirni boşaltllmlş  ya da yakllrnlştlr  Yine resTi
             olmayan  rakamlara  göre yaklaşlk  2.5 3 miyon  k]şinin  doğrudan  ya  da dolayh olarak zorunlu
             göçten  etkıend  ği  tahmin  ed lmektedir.  BLr devasa sorun karşslnda  uzun  süre Temmuz
             2004  tarihinde  yürürlüğo  giren  5233 say lı yasanrn  hazrllk  aŞamas  nda, yasanln  bir bütJn
             olarak  göç mağdurlann  n sorunlarlnl  gidermesi  için Göç Koordinatörlüğümü2ün  TBVM
             nezdinde  girişimleri  olmuştur.  Koord]natörlrjğümüzün  girişimlerinin  sonucunda,  yasanln
             hazlrlığl  slrasnda onerllerimızın  bır klsml TBMM  tarafündan  dlkkate  allnmakla  birlkte, dneİnh
             bir klsml göz  ardl edilmiştir.  Bundan  sonraki  sÜreçte hem yasanln  adilane  bir şekice
             Uygulanmasü,  hem de isteyen  mağdurlann  köy]erıne  dönÜŞleri konusunda  hukuksal  deslek
             sunmay,  mağdurlarln  gerçek zararlarlnln  kaaşllanmamag  durumunda,  ult]sal Ve uluslar
             arasl yargl mercilerini  harekete  geçiameyi  panlamaktaylz.


             2
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15