Page 13 - Diyarbakır Barosu Başkanlığı 6352 02.07.2012 Tarihli Kanun Ve 6103 Sayılı 14.01.2011 Tarihli Kanun İle İcra Ve İflas Kanunu'nda Yapılan Değişiklikler Getirilen Yenilikler Ve Bu Konulara İlişkin Son İçtihatlar
P. 13

y'"Bir  sicile  kaItlı  olan  Türk  Ve  yabancı  bayraklı  gemileı icra v€
              iflas  Kanunu'nun  taŞlnmazlarIn  satışlna  ilişkin  hükümlerine  8öre,  bir
              sicile ka},ıtlı olmayan  Türk ve yabancı  bayraklı  gemiler  ise taşınlrlarün
              satışına ilişkin  hükümleri  uyarınca  paraya   çevrileceği"ni  beliı,ten  1383
              üncü  madde§inin,
                   y''Bu  kıslmda özel olarak  düzenlenmeyen  hususlarda,  icra  ve iflas
              (anunu  hükümlerinin,  936 ncl madde  ile 937 nci maddelerinin  birinci
              fükrasında  öngörüldüğü  şekilde   uygulanacağl'nı  be]irten  1351 inci  mad-
              desinin,  gözden  uzak  fu tulmamasl  gerekir.
                   ,Maddeye,  son fikra olarak  'Açükça  öngönilen  isüsnalaf  dışrDda,
              bayrağüna  ve birsici]e  kayüttü  olup  olmad]ğna  baklmakslzn  bütün  gemi,
              üer ha'kkında  bu Kanun'un  t2şünrrlara  ilişkin  hikümlerj  uygulafur,  Bu Ka-
              nun  uyarünca  gemj sici]ine  veilecek  şerhlea  Türk  Tjcaret Kanununun
               977 nci maddesi  hükmüne  übidir."şeklinde  yeni  bir hüküm eklenmiş-
               tiİ.Böylece  'gemi  sicjtine  kaJnt]ü olan  gemiJer'h  taş  l n m az,  buna  karşın
               "geml siciline  kayıtJü  olmayan  gemi]er"in  ise t^şınür  kabul  edilmesi  ilke-
              si"nden  vazgeçilerek  "baynğına  ve bir sicile karlt]ü  olup olmadüğına  ba,
               küJnak'üzı;  bütün  gemı7er'ln  -kanunda  açlkça öngörülen  istisnalar  dl-
               şında-  taşınrr  sayllmast  kuralı kabul  €dilmiştir.
                   Gemı, tÜrÜ  ne olursa  olsun  taŞlnIr  eşyadlr,  Zaıen,  bir tdşüma  aracl,
               nın la)lnır  olmadığını  düŞünmek  mümkün  değildir,  Ancak,  llK, m, 23

               uyannca;  gemi  sicitine  kayüth  8emilerin   icra  hukuku  hükuml€rinin  uygu,
               linmasında  taş  ı m  a z gibi değerlendirilmeleri,  uygulamada  "bu  tür  gemi-
               leri taşınmaz  niteliğine sahip  olduğu"  gibi yanlış bir kanaat oluşmasüna
               sebep  olmuştur.  TTK  m.936'da  bu konudaki  duraksamayl  gidermek  için

               "he; d,ir]ij  9eminjn   o kanunun  Ve diğer kanunlarün  uygu]anmasünda  teşr
               n,,     Üdugu"  hikİm  altına  alünmlştr.  TTK m. 937'de  ise;  gemiler
                  "şy,
               ııakkinda  klyasen  uygu]anacak  laşünmazlarJ  ilişkin hükümlere  yer Ve-
               rilmlştir.  Uyiulama  Kanunu  m. 4l ile llK m. 23,26,28,29  ve 136'da  ee,
               rekli  değişiklikler  yapllmış  Ve lIKna  31/a,  1,+4/a  ve 153/a maddel€ri  ek,
               Ienmiştir.15
                   Ayrüca  belirtelim  ki; yürürlükten  kalkm|ş  bulunan  6762  sayl\ Ka,
               nıın'ıi  "yola  hazır  gemiJerin  ihtiyati  haciz  yoluyla da hacjz  edi]emeye,
               ceklert'ii        892. madde§ine  paralel  bir hüküm yeni TTKda  yer
                         'ngöreo
               almadığından]  artık  ?ola  (sefere)  hazür gemle.1n  ihtiyaten  ya da kesin
               otarak-haczi  mümkün  olabileceği  gibi, "nihn hercket  etmiş  (seferde)  bu,
               lunan  Eemiterin   dlhi haLzedilip  muhafaza  a]tna alnmalarl"  mijmkin
               olacaktır  (TTK.  1366/1,  c:1; 1367  /1).
                   YeniTTK,'daki  bu hükiimter  doğrultusunda;  s,?l'le  kayıth  olan  gemi-
               /er"taş|nmaz  mallar"  gibi, b|na kafşfii sicile  kayltll  o]mayan  gemi]er  ise
               "taşünır  mallar"  gibi  haczedilebilecektir,  Hatta sicile kayıtll  olan  gemile-


               1r  sEvEN,v,'6102  s, TJK  5. xibp,  D€niz  Ti..reti"  ((onf€nns  İodr,  19,06,2012,  ı2mir)
                                                                              13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18